MY HIGHLY VALUED FOLLOWERS ♥

lørdag 13. mars 2010

Tutorial for envelope card.

I have made my first tutorial for the Pixie Cottage this week. This card is simple to make and I hope you will give it a try. If you make an envelope card it would be fun if you told us so in a comment on the Pixie Cottage blog.

Jeg har laget min aller første tutorial for the Pixie Cottage denne uken. Jeg valgte konvoluttkort da det er lett å forklare og lett å lage. Men jeg synes ikke disse kortene bører preg av hastverk av den grunn. De er også veldig morsomme å dekorere =)

Det hadde vært gøy om du la igjen en link i Pixie Cottage bloggen hvis du lager et kort ut i fra denne beskrivelsen.



Over to the tutorial....
Over til forklaringen....


All you need is a 12" x 12" double sided design paper and a double sided tape. You can use a sewing machine if you don't want to use tape, and to make pretty folds you can use a bone folder.
Alt du trenger er et 12" x 12" dobbeltsidig mønsterark og dobbelsidig tape. Du kan bruke symaskin i stedet for tape om du vil, og en bone folder hjelper deg til å lage flotte bretter.



Step 1
Fold the paper in the middle, and open it again.

Brett papiret i to, og åpne det igjen.

Step 2
Turn it 90 degrees and fold it in the middle again. (Now you have folds who marks the center of the paper.)

Snu papiret 90 grader og brett det i to. (Nå har du fått en brett som markerer midten av papiret.)


Step 3
Fold all four corners into the center of the paper.

Brett alle fire hjørnene inn mot midten.



Your card should look like this at this point.....

Kortet skal nå se slik ut.....



Step 4
Turn around the paper so the folds are downward.

Snu arket så foldene ligger ned mot underlaget.



Step 5
Make a new fold in the middle.

Lag en brett på midten.



Step 6
You are now ready to glue it together or do as I prefere, use a sewing machine.

Nå er kortet klart til å limes sammen eller du kan gjøre som jeg foretrekker, sy med maskin.



Step 7
Are you going to use a sewing machine it's smart to start sewing at the top of the tip. If you do it that way you can hide the tread from the start and ending under the tape. See the next picture.
(It's not needed to sew the bottom, but I prefere to sew all the way around the envelope.)

Hvis du bruker symaskinen så er det smart å begynne på toppen av flippen. Da kan du gjemme trådendene under tapen etterpå. Se neste bilde. (Det er jo strengt tatt ikke nødvendig å sy bunnen, men jeg synes sømmen er veldig dekorativ.)




After you have added double sided tape or done the sewing it is finished, and ready for decorating.

Etter at du har limt flippene sammen eller brukt symaskina , så er kortet ferdig til dekorering.



Step 8
I use double sided tape to add a ribbon/lace on the middle for clousure. (And the tread on the tip is hidden under the tape.)

Jeg bruker dobbelsidig tape til å feste bånd/blonde som skal fungere som lukkemekanisme.
(Som nevnt så er trådendene nå gjemt under tapen.)



You can write text direct into the envelope card or make a extra card to put inside.
My card measure 4" x 8 "

Du kan skrive teksten direkte inni kortet eller lage et ekstra kort for å putte inni.
Mitt kort måler 4" x 8"




Some like to cover the back with another piece of paper. I think it's pretty as it is.

Noen velger å dekke baksiden med et annet papir, men jeg synes det er fin slik det er.



Here is my envelope card when I have finished the decorating.

Her er mitt konvoluttkort ferdig dekorert.


Hope this tutorial triggs your creativeness. Have fun!
Jeg håper at jeg har trigget kreativiteten din med denne beskrivelsen. Kos deg!


Have you been over at the Pixie Cottage blog and seen the current challenge?
This time the theme is "think green".
We also offer a free digi during this challenge,
so hop to the blog and have a look!


Hugs from Anne

♥ ♥ ♥

Har du vært på Pixie Cotttage bloggen å sett utfordringen?
Denne gangen er temaet "tenk grønt"

Så lenge utfordringen varer tilbyr vi nå et gratis digitalt motiv,
hopp over å ta en titt da vell!

Klem fra Anne

5 kommentarer:

  1. Jøje meg så flink du er. Denne ble jo kjempefin:)
    Ønsker deg en strålende og kreativ helg!
    Clemzy Karin D

    SvarSlett
  2. Wow, Anne, this is beautiful! Have to give it a try sometime!
    Have a nice weekend!

    SvarSlett
  3. This is exquisite Anne - very beautifully done and quite the stunning result! Thanks for sharing!
    Hugs, Danielle

    SvarSlett
  4. Your evenlope is so elegant and beautiful. Something that special would be wonderful for a wedding invitation.
    Hugs,
    Pam

    SvarSlett

Så koselig at du besøker bloggen min.
Jeg setter utrolig stor pris på at du tar deg tid til å
skrive en kommentar. Tusen takk!!

Thanks for visiting my blog. Your comments are really appreciated, thank you!!

~Anne~